Monday, December 12, 2011

Monolog # 3 (Bermanja - Memanjakan)

Bismillahirrahmanirrahim.

Semalam aku berangkat kembali ke kota batu setelah menghabiskan dua hari yang sangat berharga di kampung..Seperti biasa, rindu pada suasana kampung dan ibu dirumah mula menggigit sanubari. Hari ini tidak seceria biasa, kawan2 lama aku panggil ni syndrom momentum kurang, homesickness. Apakan dayaku...tidak bisa memilih...waktu berputar...zaman itu sudah berlalu..belum pun cukup setahun, aku sudah mula rindu dendam. eceh.

 Entah bila lagi aku boleh berlama-lamaan dirumah seperti dulu, sebulan...dua bulan...heaven! Kawan aku cakap, tunggu bersalin jelah....hah, ke situ pulak ?  itu lain...aku nak balik berehat sebagai anak, bukan mak beranak...nak manja-manja dengan famili aku...terutama dengan ma...

Namun setelah dewasa, perasaan, rasa dan ingin untuk bermanja sudah berkurang berbanding rasa untuk 'memanjakan' ibu dan nenek pula...meniti usia senja, pasti apa yang mereka ingin hanyalah perhatian dan ingatan tulus dari anak...untuk mendengar cerita mereka, melayan mereka, teman makan, teman bergurau, teman usrah dan sebagainya....itu yang sebenarnya buat mereka benar-benar gembira, rasa ada anak! hihi.

Sebagai contoh,

Setiap kali aku 'tawarkan' diri untuk menyertai ceramah agama yang ibu dan nenekku hadiri secara berjadual (setiap Sabtu pukul 10-11.30 pagi) pasti ma tak henti tersenyum dan bersemangat lebih dari biasa pada hari tersebut. Bila aku tanya, dia sendiri mengakuI lebih seronok bila berteman aku di sebelahnya...Ikhlaskanlah diri kita, semoga mendapat redha Ilahi kerana membahagiakan ibu kita (sangat dituntut). Bonus lagi satu, dipayungi oleh sayap2 malaikat kerana menghadiri majlis ilmu! =)

Bagaimana nak memanjakan ibu kita?

Balik rumah, selain perbuatan 'ambil hati' seperti tolong ma buat housechores....apa kata kita offer diri untuk tolong shampoo kan rambutnya! (sebab ma selalu jugak gatal2 kulit kepala kerana banyak ketombe eh kemomor) Sambil berbual, bercerita, urutlah ubun-ubunnya dengan penuh kasih sayang. Kalau aku, aku suka buat sesi ini di ruang tamu instead of tandas/bilik air, lebih mesra dan boleh buat lama-lama..pandai-pandailah, bawak tuala, baldi dan peralatan secukupnya supaya tidak basah lencun. Ni antara saat-saat yang boleh bonding-kan saya dan ma, cubalah buat pada ibu anda kalau tak percaya!

Cara lain?

Method lain yang saya selalu guna ialah offer service untuk urut ma..perkataan offer bermaksud = buat sebelum suruh..impaknya lain, kalau disuruh dulu, rasa liat sedikit. Kalau volunteer, rasa seronok nak buat. Ingat, ALLAH sentiasa menilai keikhlasan setiap amalan yang kita lakukan..so buatlah dengan senyuman, bukan wajah yang mencuka (NOTE TO SELF!)

Jangan salah faham, 'tugas memanjai ibu' ini bukan untuk anak perempuan je! 

Ada kawan saya, lelaki, tulen tidak diragui lagi...dia selalu potongkan kuku ibunya (sweet kan?) tolong urut..temankan shopping...seronok aku dengar. Mesti sejuk perut ibunya...semoga terus menjadi anak yang taat! Tak perlulah aku sebut namanya di sini, dia tahu siapa dia.

Berbuatlah baik kepada ibu bapa dengan apa cara sekalipun..selagi mereka ada.
Jika dulu kita bermanja, kini giliran mereka pula dimanjakan.
Jom kita jadi anak soleh!

Pepohonan depan rumah melambai-lambai ajak aku balik lagii....huhuhuuhuu...
_________________________________________________________________________

Tiba-tiba rasa rindu pada zaman kecik-kecik kat kampung, ikut mak dan nenek pegi surau hari Jumaat, solat subuh sujud sejadah kat surau kayu...bilakah peluang itu datang lagi?

Till-Our-Next-Date

InsyaAllah.



3 comments:

  1. moga diperkenankan doa kamu.. inshaallah. salam kenal.. free2 singah blog sy :)

    ReplyDelete
  2. MOHD RAZIQ:

    Terima kasih saudara. InsyaALLAH saya akan singgah :)

    ReplyDelete
  3. Amin.

    Senang2 jemput ke sini ini juga > http://surf-ann-shoppe.blogspot.com/2011/12/yes.html

    ReplyDelete