Wednesday, January 18, 2012

Muhasabah

Bismillahirrahmanirrahim.

# KERJA

Night view


Dear myself,
Do any work or task assigned with an open heart; voluntarily & willingly. Will power will determine how the brain and your own self will react and make effort to complete the task. Do something for YOUR OWN GOOD. Never quit from being a knowledge gainer. Study, learn, learn and learn non-stop for the sake of knowledge and self development! Do that even when no work is actually assigned to you. Remember, if there's a will there's a way! Otak kalau lama-lama tak guna, berkarat - a fact that really (really) frightens me. I will never let it happen to myself.



# SYUKUR

Terima kasih , Syukur kepada Allah Yang Maha Penyayang kerana telah menyembunyikan aib diri ini pada pandangan kasar manusia. Hanya diri kita yang tahu betapa diri hina berdosa..tidak layak untuk menapak ke syurga malah mencium baunya, tetapi tetap mengharap, berdoa dan berusaha untuk terpilih ke Jannah. Jagalah keaiban saudara-saudara kita kerana Allah pasti akan menutup keaiban kita.


# SERONOK & CABARAN




Menghitung hari untuk balik kampung. Sempena cuti umum perayaan Tahun Baru Cina, I applied for 3 days leave and it was approved, meaning, I have 9 days at home - alhamdulillah. Seperti biasa rasa tak sabar sangat! Balik kampung memang sangat menyeronokkan, home sweet home is super true - cuma perkara yang paling merisaukan aku ialah cabaran untuk aku terus beristiqamah untuk projek "Tapau Untuk Hari Esok" di kampung.

Ya Allah, izinkanlah, berikanlah aku kekuatan untuk terus beristiqamah di jalanMu. Jauhkanlah aku dari segala kemaksiatan yang bisa meruntuhkan tugu yang baru sahaja kubina...tugu ini belum siap, belum kukuh...aku sangat perlu pada pertolonganMu tuhanku!


# KEAJAIBAN DOA
Percayalah pada kekuatan doa! Doalah panjang-panjang, takpe Allah dengar. Mintalah apa saja, Allah dengar. Mengadulah, menangislah, merayulah untuk meraih kasih Allah, Allah sedang melihat kita waktu tu. Mintak doa khusus apa sahaja yang kalian mahu. Allah, Tuhan kita yang Maha Pemurah, dan Dia tidak pernah jemu mendengar rintihan kita cuma kita yang letih/malas untuk merintih padanya sedangkan Allah sahajalah sebaik-baik Penolong dan Pelindung...malah, orang yang tidak pernah berdoa padanya dikira sombong! Siapalah kita untuk bersombong dengan Allah?

Salah satu tanda yang aku sendiri alami...which shows a sign yang Allah telah mengabulkan doa kita....contohnya, bila kita rasa untuk buat/ tak buat sesuatu perkara tu, Allah akan mengirimkan 'peringatan' dalam hati kita..(ini berdosa / ini berpahala besar, buatlah) dan sesungguhnya peringatan tersebut berjaya membuatkan kita berhenti melakukan perkara yang tidak baik yang kita pohon dalam doa tersebut. Subhanallah, Maha Suci Allah!


# BUSINESS

Business - kesian VL dah lama hibernate sebab kesibukan aku dengan kerja dan rutin harian. Nak berbisnes memang perlu cekal. mesti bagi komitmen yang bukan sedikit apatah lagi yang baru bertatih! I had few plans awaited to be realised. I need to read and learn a lot on how to make it work, and how to win the customers heart...and I really2 need to work hard.


I think that is all for today's update.

Till-our-next-date

assalamualaikum.


No comments:

Post a Comment